Veelgestelde vragen

Toon alles
Zichtbaar: 1 t/m 20 van de 68

Betaal ik de hele maand huur, als de einddatum ergens in het midden valt?

Nee, u betaalt het aantal huurdagen dat u daadwerkelijk huurt. De eventueel teveel betaalde huur wordt verrekend op uw eindafrekening.

De algemene ruimtes in mijn woongebouw worden niet (goed) schoongemaakt. Wat kan ik doen?

Heeft u klachten over het schoonmaken van de algemene ruimtes in uw woongebouw en is er een huismeester aanwezig? Loop dan even binnen tijdens het spreekuur.

Heeft uw woongebouw geen huismeester? Stuur ons een bericht via info@kleinemeierij.nl of bel 073 851 00 00.

De Belastingdienst kan mij geen inkomensverklaring toesturen. Wat nu?

Soms krijgt u geen inkomensverklaring, bijvoorbeeld omdat u geen inkomen heeft of pas net gestart bent als zelfstandig ondernemer. U ontvangt dan een brief van de Belastingdienst met een uitleg waarom de inkomensverklaring niet wordt afgegeven. In dat geval levert u - als u een woning aangeboden krijgt - deze brief bij ons in.

Er ligt veel zwerfvuil rondom mijn woning. Wie ruimt dat op?

Als het om openbare ruimte gaat, is de gemeente hiervoor verantwoordelijk. Neem dan ook contact op met uw gemeente.

Heb ik recht op de woning als de hoofdhuurder gaat verhuizen?

Als u medehuurder bent of getrouwd bent/een geregistreerd partnerschap heeft, dan heeft u beiden dezelfde rechten en plichten. Trekt één van de partners daarna uit de woning, dan kan de achterblijvende persoon gewoon in het huis blijven wonen. U moet daarvoor wel een eenzijdige huuropzegging bij ons indienen, die door u beiden is ondertekend.

Bent u geen medehuurder, maar inwonende? Dan moet u de woning verlaten.

Heeft samenwonen gevolgen voor mijn huurtoeslag?

Als u gaat samenwonen, kan dit gevolgen hebben voor de huurtoeslag. Wijzigingen in uw inkomen of gezinssamenstelling moet u daarom altijd direct doorgeven aan de Belastingdienst. Ga naar www.toeslagen.nl voor meer informatie.

Het aantal personen op de inkomensverklaring is niet juist. Wat moet ik doen?

Dit kan inderdaad gebeuren. De uitwisseling tussen de Belastingdienst en de gemeente duurt vaak iets langer.

Wat kunt u doen?

 

Geef dit meteen schriftelijk aan ons door. Dat kan per brief of per mail (huuradministratie@kleinemeierij.nl). Wij zullen dan nogmaals een toetsing laten doen door de Belastingdienst en u informeren over de uitkomst. (Klanten kunnen dit tot 1 juli bij ons aangeven, daarna: zie verzoek huurverlaging.)

 

Hoe kan ik de huur opzeggen?

Dat kan via Mijn Kleine Meierij. U kunt op iedere werkdag van de maand uw huur opzeggen. Voor de meeste woningen geldt een opzegtermijn van een maand. Wilt u bijvoorbeeld op 20 juli verhuizen, dan zegt u uiterlijk 20 juni de huur op. Voor sommige woningen geldt een opzegtermijn van twee maanden. Dit staat beschreven in uw huurcontract. U kunt natuurlijk ook eerder opzeggen.

In geval van overlijden kan de erfgenaam de huur opzeggen namens de overledene.

Klik hier voor meer informatie over het opzeggen van de huur en het huuropzeggingsformulier bij overlijden.

Hoe kan ik een garage huren?

Wij publiceren alle beschikbare garages en parkeerplaatsen op www.woonservicedenbosch.nl. Huurders van Kleine Meierij hebben voorrang op niet-huurders. Huurders wonend in het complex waar de parkeerruimte zich bevindt, hebben voorrang op huurders die elders wonen. Indien meerdere huurders uit hetzelfde complex reageren op een advertentie voor parkeerruimte is de woonduur bepalend.

Hoe kan ik een verbouwingsaanvraag indienen?

Een verbouwingsaanvraag is alleen noodzakelijk bij veranderingen aan de buitenzijde van uw woning. Verbouwingsaanvragen moeten schriftelijk bij ons worden ingediend.

Voor wijzigingen in uw woning heeft u geen toestemming van ons nodig. U kunt gewoon aan de slag.

LET OP: lees de brochure Wonen op maat grondig door. Hierin vindt u uitgebreide informatie over de voorwaarden die wij stellen aan zelf aangebrachte voorzieningen. Daarnaast vragen wij u te allen tijde contact op te nemen met de opzichter. Hij kan u gericht adviseren over de gewenste verbouwing.

Hoe kan ik huurtoeslag aanvragen?

Huurtoeslag kunt u aanvragen bij de Belastingdienst op www.toeslagen.nl.

 

Hoe kan ik mijn huur betalen

U kunt de huur betalen:

Liever anders betalen? U kunt de huur ook met PIN voldoen in onze woonwinkel, open van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur.

Hoe kom ik in aanmerking voor een huurwoning in deze regio?

Zorg ervoor dat u bent ingeschreven bij www.woonservicedenbosch.nl. Daar vindt u ook alle inforamtie over WoonService en hoe het werkt.

Eenmaal ingeschreven, dan kunt via www.woonservicedenbosch.nl dagelijks reageren op het actuele woningaanbod.

Geen internet?

U kunt ook telefonisch reageren op een woning via 073 612 55 52. Of langskomen in onze woonwinkel aan Dorpsstraat 58 in Rosmalen. Onze verhuurmakelaars helpen u graag verder.

Hoe kom ik in contact met de huurcommissie?

De huurcommissie is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur: 0800 488 72 43.

Het postadres  van de huurcommissie is:

Postbus 16495
2500 BL  DEN HAAG

Kijk voor meer informatie op www.huurcommissie.nl.

Hoe moet ik een reparatieverzoek indienen?

U kunt dat online regelen via Mijn Kleine Meierij, uw persoonlijke klantpagina.

Bij spoedgevallen kunt u, ook buiten kantoortijden, bellen naar 073 851 00 00. 's Avonds en in het weekend wordt u dan doorverbonden naar onze storingsdienst. 

Hoe regel ik dat mijn huur automatisch geincasseerd wordt?

U kunt ons machtigen door het invullen van een machtigingskaart automatische incasso. Kom langs in de woonwinkel, van maandag tot en met vrijdag open van 08.30 tot 12.30 uur, of vraag de machtigingskaart aan via info@kleinemeierij.nl of 073 851 00 00.

Ontvangen wij uw machtiging voor de 15e van de maand, dan ontvangt u een bevestiging van ons en wordt de huur direct vanaf de volgende maand automatisch van uw rekening afgeschreven.

Wij incasseren altijd op de 1e dag van de maand. Valt deze dag in een weekend of op een feestdag, dan schrijven we de huur een dag later af.

Hoe wordt mijn voorschot stook-/servicekosten afgerekend?

Uw voorschot stook-/servicekosten wordt afgerekend aan het einde van een afrekenperiode. Deze loopt vaak van 1 april tot en met 30 maart van het volgende jaar.

Op het moment dat wij alle gegevens over de afrekenperiode ontvangen hebben, kunnen wij beginnen met het afrekenen. Wij kunnen niet precies aangeven wanneer de afrekening precies is afgerond, omdat wij in veel gevallen afhankelijk zijn van andere partijen om gegevens aan te leveren. Ons streven is echter om dit voor 1 juli af te ronden.

Hoeveel huurtoeslag kan ik krijgen?

Dat bepaalt de Belastingdienst op basis van de kale huurprijs van uw woning en het huidige gezinsinkomen. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor huurtoeslag en hoeveel toeslag u kunt krijgen? Kijk dan op www.toeslagen.nl.

Ik denk dat mijn buren wiet telen. Wat kan ik doen?

Vermoedt u dat er bij u in de buurt wietteelt plaatsvindt of heeft u overlast van een hennepkwekerij? Bel dan de politie op 0900 8844 (lokaal tarief) of bel Meld Misdaad Anoniem op 0800 7000 (gratis). U kunt uiteraard ook contact opnemen met Kleine Meierij via 073 851 00 00. Wij houden rekening met uw privacy.

Lees meer over de gevaren en gevolgen van hennepteelt

Ik heb last van ongedierte. Wat nu?

Het bestrijden van ongedierte valt onder de eigen verantwoordelijkheid van de huurder, tenzij er sprake is van een bouwkundige oorzaak. Ongediertebestrijding in de algemene ruimte valt onder de verantwoordelijkheid van Kleine Meierij.

Voor advies of hulp bij bestrijding kunt u eventueel contact opnemen met Ongediertebestrijding Van Den Hoek, telefoonnummer 073 642 53 86.

NB. Heeft u een wespennest én maakt u gebruik van het serviceabonnement huurdersonderhoud, dan voeren wij de bestrijdingswerkzaamheden voor u uit.

Zichtbaar: 1 t/m 20 van de 68